Juoksijan polvi

Yleisin polven vamma juoksijoilla on juoksijan polvi. Vaiva on yleisempi aloittelevilla juoksijoilla ja puolet yleisempi naisilla kuin miehillä. Juoksijan polvi on yhteydessä chondromalasiaan tai muihin patellan kiputiloihin.

Juoksijan polven syyt

Juoksijan polven ajatellaan aiheutuvan biomekaanisesta ongelmista. Usein ongelmien takana on lantion alueen lihaksien heikkous ja/tai lantion alueen kontrollin puute. Tyypillisesti pakaran lihakset eivät aktivoidu juoksussa, joka aiheuttaa epävakautta alaraajoihin. Myös eturedeiden lihasten heikkous ja takareisien kireys voivat vaikuttaa tilanteeseen. Mikäli etureidet eivät ole tarpeeksi vahvat ne eivät tue polvilumpiota ja sinne voi tulla vääränlaista liikettä. Kireät takareidet ja sivureidet voivat aiheuttaa polviin painetta. Ongelma voi olla peräisin myös jalkaterästä, usein sielläkin syynä on lihasten heikkous, joskus myös rakenteelliset syyt, joskus vääränlainen jalkine.

Johtui vaiva sitten mistä edellä mainitusta syystä tahansa, niin käytännössä tämä usein tarkoittaa polven linjautumista sisäänpäin suhteessa lonkkaan ja jalkaterään. Kun pakaralihakset eivät tee niille tarkoitettua työtänsä, yrittävät muut lihakset kompensoida tilannetta. Tämä johtaa Tensor fascia lataen -lihaksen jännittymiseen. Kyseinen lihas kiinnittyy tractus iliotibialiksella kulkien polven sivunivelraon yli polven alapuolelle. Kiristyessään kalvojänne alkaa hangata nivelrakoa.

Juoksijan polven oireet

Juoksijan polven tyypillinen oire on kipu polven ulkosyrjällä. Myös ”naksumista” voi kuulua polvea koukistaessa. Kipu pahenee juostaessa pidempään ja lopulta pakottaa lopettamaan juoksemisen. Kipu on usein pahempaa alamäkeen ja kovaa juostaessa.

Juoksijan polvi ja sen hoito

Juoksijan polvi on rasitusvamma, joten ensimmäinen hoitotoimenpide on lepo. Urheiluhieronnalla saadaa hyviä tuloksia juoksijan polven hoidossa. Jännittyneiden lihasten ja kalvojen käsittelyllä juoksija saadaan yleensä nopeasti oireettomaksi. Myös kinesioteippauksesta on yleensä apua vaivan akuutissa vaiheessa. Vaivan uusiutumisen ehkäisemiseksi on syytä kartoittaa vaivan syy ja pyrkiä korjaamaan se. Usein tämä tarkoittaa kehon heikkojen lihasten vahvistamista sekä oikeanlaisesta lihashuollosta huolehtelemista.

Juoksijan polven kotiharjoitteet ja venytykset

Oireita aiheuttavaa rakennetta, Tractus iliotibialista on vaikea tai mahdoton venyttää sen anatomisen sijainnin sekä suuren vetolujuuden takia. Venytyksiä voi kohdistaa lihaksiin, joihin tämä rakenne kiinnittyy.

Omahoitona oireisiin on havaittu hyväksi polven yläpuolen sivuosien rullailut pallolla tai foamrullaa käyttäen.

Vahvistavia harjoitteita kannattaa tehdä pakaran sivuosien lihaksiin sekä jalkaterän lihaksiin. Vahvistavien harjoittein tarkoituksena on saada kyseiset lihakset toimimaan paremmin juoksun aikana. Harjoitteista saatava hyöty siirtyy parhaiten juoksuun lajinomaisten harjoitteiden kautta.